Deltag i kampagnen - Bestil dine sokker nu

Sådan hjælper du:

1. Ræk ud – og tag snakken.
Det værste du kan gøre, hvis du mistænker en af dine nærmeste for at gå rundt med selvmordstanker, er at ignorere det. Find modet til at spørge ind.

2. Tag det alvorligt.
Det er en udbredt myte, at mennesker, der fortæller om deres selvmordstanker, ikke sætter handling bag ordene. Tag signalerne alvorligt og hjælp i videst muligt omfang til en afklaring og til hjælp.

3. Vær åben og direkte.
Gå ikke rundt om den varme grød. Spørg ind åbent og direkte fx. : ”Jeg sidder og bliver i tvivl (når du siger sådan og sådan) – har du selvmordstanker? ” ”Har du tidligere forsøgt selvmord? Hvor længe siden er det? Hvad skete der?”

4. Vurder alvoren.
Det kan være svært at vurdere, hvor alvorlig situationen er, og om der er brug for akut hjælp. Og hvad den konkrete risiko er. Men du kan komme nærmere ved at spørge ind til tanker, planer og handlinger. Hyppige tanker og konkrete planer øger risikoen. Manglende netværk og historik med tidligere forsøg hos personen selv eller i dennes nære familie, tæller også op i risiko. Spørg derfor yderligere ind til selvmordstankerne:

”Har du tænkt på døden, fx at du ønskede at dø? ”
”Har du tidligere haft selvmordstanker? Har du det stadig? ”
”Er det noget, som du ofte har tænkt på? Hvor ofte? Gennem længere tid? ”
”Har du haft selvmordsplaner? Fortæl mere om dem? Hvad har du konkret tænkt på, hvornår, hvordan? ”
”Har du overvejet, hvor farligt det kan være for dig? ”
”Har du overvejet, hvad dit selvmord vil betyde for andre? ”

5. Vurder om det er akut.
Vurder om der er tale om en akut situation enten ved meget konkrete og nært forestående planer, eller om personen er i gang med et forsøg spørg fx.: ”Fortæl mig om dine tanker – hvad har du tænkt dig at gøre? Hvad har du gjort? Hvor meget? Hvor længe siden er det, at du har taget de piller? ” Husk: Du ved ingenting, før du har spurgt – spørg og lad være med at antage.

6. Tilkald eller henvis til hjælp – men gør det håndholdt.
Vurderer du, at der er tale om en akut situation, er du forpligtet til at hjælpe. Du skal ringe 112, hvis der er tale om et selvmordsforsøg, der er i gang. Sørg for at få personens placering, så du kan videregive det til de professionelle. Heldigvis er det kun i de færreste tilfælde, at det er kommet så vidt. Ofte kan du hjælpe ved at henvise videre til fx. DepressionsLinien eller Livslinien eller til et behandlingstilbud i psykiatrien. Men gør gerne hjælpen håndholdt. Måske kan du sidde sammen med personen og søge efter hjælp, ringe eller følge personen til lægen eller til en psykiatrisk skadestue.

7. Pas på dig selv.
Det er helt almindeligt at blive følelsesmæssigt berørt af blandt andet sorg, vrede og frustration, hvis du taler med nogen om selvmord. Det er også almindeligt at føle afmagt. På den anden side kan man også komme til at tale rigtig meget om livets værdi, og om at det måske ikke er livet, man gerne vil af med, når man har det meget svært – det er ofte alt det svære. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du deler dine oplevelser med andre: - Det er vigtigt fordi, når man taler om sine erfaringer med andre, er det nemmere at slippe/reducere oplevelsernes intensitet - Det er vigtigt for at reducere risikoen for at føle stress og angst - Det er også vigtigt for at lære positivt af erfaringerne.